Gymnázium Kroměříž – přidružená škola UNESCO
Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu UNESCO (United Educational, Scientific and Cultural Organization) je od svého založení centrem nových myšlenek a nápadů, které se týkají výchovy a vzdělávání k mezinárodnímu porozumění. Aby nezůstalo jenom u slov, byl v roce 1953 zahájen „Projekt sítě přidružených škol UNESCO - „UNESCO Associated Schools Project network – ASPnet“.
Přidružené školy UNESCO byly a jsou zamýšleny jako instituce, které propagují ideály a principy UNESCO na poli výchovy a vzdělání prostřednictvím zcela konkrétních „pilotních projektů“ – projektů ekologických, lidskoprávních, multikulturních a na ochranu kulturního dědictví. K hlavním cílům patří také výchova na podporu míru a mezinárodní spolupráce prostřednictvím vzdělání.
25.září 2023 byla podepsána nová charta české sítě přidružených škol UNESCO a škola garantuje, že bude respektovat tuto chartu.
Koordinátorem za Gymnázium Kroměříž je Mgr. Alena Ševelová a Mgr. Barbora Frgalová.
Cíle sítě
Přispívat ke kvalitě vzdělávání:
- učení se vědět („learning to know“)
- učení se konat („learning to do“)
- učení se být („learning to be“)
- učení se žít společně („learning to live together“)
- hrát novátorskou roli v rámci vzdělávacího systému, rozvíjet spolupráci s obdobnými školami
- přibližovat studentům nové celosvětové otázky a pomáhat jim budovat si znalosti o globalizaci
Škola se zavazuje:
- aktivně přispívat k posílení cílů a principů ustanovených zakládací listinou UNESCO a to jak ve výuce, tak s partnery školy
- vést projekty s cílem učit studenty „žít společně“
- rozvíjet komunikaci s přidruženými školami v zahraničí i se školami domácími
Škola úzce spolupracuje s Klubem Unesco Kroměříž a využívá v rámci projektových dnů nabídky ze sekce propagace vědy a techniky regionu, která se zaměřuje na popularizaci regionu v rámci v praxi uplatňovaných vědecko-technických poznatků.
Naše škola byla přijata do Systému přidružených škol UNESCO 24. května 2000 a od té doby se aktivně podílela na projektech, které se tematicky týkaly programových cílů UNESCO.
Pro školní rok 2024/2025 byla vypsána následující témata. Jedná se o ochranu ledovců, památku holocaustu a světového dne audiovizuálního dědictví (27.10). Tato témata jsou nesmírně důležitá nejen z pohledu historie, ale i současnosti a budoucnosti naší planety a kulturního dědictví.
Každý z pedagogů má možnost přistoupit k těmto tématům originálním způsobem a začlenit je do svého předmětu tak, aby studenti získali širší perspektivu a hlubší porozumění. Ochrana ledovců může být například propojena s tématy ekologie, klimatických změn či fyzikálních zákonitostí. Památka holocaustu pak nabízí prostor pro diskuze o lidských právech, historii, etice a dalších důležitých aspektech naší společnosti. Světový den audiovizuálního dědictví, který připomíná význam ochrany audiovizuálních materiálů jako důležité součásti kulturní paměti se pak mohou propojit s tématy vývoje technologií, umělecké tvorby, ale i se zachováním kulturní historie pro budoucí generace.
Věříme, že tato iniciativa přinese zajímavé a inspirativní výsledky.